Knytkalaset 2024

Knytkalaset är ett enormt färgsprakande bord, en plats där gemensamma måltider kan förtäras i stadsdelen Vivalla i Örebro.

Vitlök, bladgrönsaker, ätbara blommor och hungriga, sjungande munnar glänser i polerad terrazzo på ytan av det nya bordet som nu installerats. Knytkalaset  bygger vidare på arbetet för en stark lokal gemenskap initierat av de lokala föreningarna Starka broar och Gemensamföreningen. Att äta tillsammans och dela med sig av maten är en grundbult i föreningarnas arbete och i en serie måltider och matlag har de tillsammans med konstnärerna Rören/Johannessen varit med att utveckla idén bakom det färgglada bordet. För de som inte är hungriga just nu förvandlas bordet snabbt till en scen, varifrån berättelser, sånger och föreställningar om andra framtider kan framföras. I ett växande samarbete mellan föreningarna och konstnärerna sammanflätas mat, odling och nya gemensamma rum: ingredienserna i några av föreningsmedlemmarnas mest populära recept ska kunna plockas i nyanlagda odlingar alldeles intill.

Runt bordet ringlar texten:
Knytkalaset. En plats där mat delas. Minnen firas genom gester av gemenskap. Smaker blandar sig med varandra. Bordet står dukat. För en ensam matsäck, För fester där alla får plats. Munnar mättas genom tungors kunskap. Låt sältan och sötman trösta, Låt bitterherheten tala. Låt umamin få sjunga sin sång.